Tuesday, September 11, 2007

!!سحر ..دجل .شعوذة .. احنا في الخدمة



لعل البعض منكم لاحظ غيابي الفترة السابقة ولعل البعض الاخر
لم يلاحظ هذا الغياب .. ولكنني أعود لكم بعد غياب ..
ومعى قصص اغرب من الخيال .. اشياءلم يكن بامكاني تخيل حدوثها ..

مجرد تخيل ... ولكنها حدثت امامي .. ولأقرب الناس لي ..


!فأهلا بكم .. وحكايات اغرب من الخيال .. ولكنها واقعية



بداية القصة: تتصل احد الصديقات ..


!ألم تعرفي بأن صديقتنا (فلانة) قد وصلت من السفر منذ خمسة ايام؟
أنا: خمسة ايام! كيف لم تتصل بي الى الان ؟


!الصديقة: لا ادري ولكن اشعر بأنها غريبة ومتغيرة كثيرا عن عادتها


اغلقت الخط لأتصل بصديقتي ، ردت والدتها ..


!واعتذرت لي بأن الصديقة لا تستطيع مكالمة احد الان
تكررت اتصالاتي بالأم وفي كل مرة


تعتذر لي بأن صديقتي لا يمكنها التحدث الان..


وبعد ثلاثة ايام .. تصارحني الام بالحقيقة المرة ..


!صديقتي مريضة .. نفسيا


!ما الذي حدث؟



عندما سافرت اليهم في الدولة العربية التي هم فيها ،


لتلقاهم بعد غياب طويل دام لمدة سنتين ...


وجدت والدها مصابا بحادث تصادم بشع ..


مما ادى الىاصابته اصابات كثيرة ..


ولأنها مرتبطة كثيرا بوالدها دخلت في صدمة عصبية ونفسية


!!وفقدت القدرة على الكلام


وهل هذا ما جعلها في هذه الحالة التي هي عليها


!!لمدة شهرين كاملين (هي مدة الاجازة) ؟
الصدمة الكبرى وهي لب هذا الموضوع...


ترد الأم بكل اسف .. لا يا بنتي اصلها معمول لها سحر!


!سحر يعني ايه يا خالة؟


دي (فلانة) ماشاء الله عليها مش بتسيب قيام الليل ولا الاذكار ..


احسبها على خير ولا ازكيها على الله..


الأم بصوت مختنق يملؤه البكاء: والله يا حبيبتي زي ما بقولك ..


عمها عملها سحر لأنه على خصام مع ابوها ..


!!!وقاله اني مش هسيب بنتك الا لو اتجننت او موتت نفسها
!!!انا: عمها؟


الأم : دي اول ما شافت باباها بحالته دي ، زي ما تكون اتجننت فعلا


ودخلت غرفتها وقفلت على نفسها ولبست اسود وعلقت هدوم سودا


ومسكت السكينة وقالت اللي هيقرب مني هموت نفسي!!


انا بجد والله العظيم ما كنت مصدقة اللي بيتحكي دا ..


وقولت لأمها وحضرتك عملتوا ايه ؟


قالتلي خلينا شيخ قرأ عليها قرآن وقال ان السحر اتفك ..


وهيا دلوقتي بتتعالج من آثار الحالة النفسية بس..


لا اكتمكم سرا انا حاسة انه لا اتفك ولا حاجة


لأن صديقتي حالتها صعبة جدا جدا جدا


فوق ما تتخيلوا .. ربنا يشفيها ويعافيها ..
**********************************


طيب انا بحكي كل دا ليه ؟؟؟
بجد القصص اللي قبل كدا اللي كنت بسمعهاعن السحر الأسود


والدجل والشعوذة ما كنتش بصدق اغلبها ، وكنت بقول


ان ادام الواحد متحصن بالاذكار وبكتاب ربنا والصلاة
وكدا يبقى مافيش اي حاجة ممكن تقرب منه ..


لكن سبحان الله جت عليّ لحظات اتهزت الكلمات دي قدامي


لما شوفت صاحبتي اللي بعتبرها احسن مني بمراحل


وهيا في ازمتها دي ..ولما شوفت ناس كتير كويسة في الازمات دي ..


لكن اللي عايزة اخرج بيه من الموضوع دا ان بجد


طول ما الواحد مؤمن بالله و مؤمن بأنه أخذ بالاسباب


وانه تحصن بالاذكار ، يبقى ربنا سبحانه وتعالى هيحميه وهيحفظه ..


وإن كان ربنا قدر على الاخت دي وقوع السحر فهوابتلاء من عنده ،


مش علشان مثلا ايمانها ضعيف او غيره ...



حاجة تاني من الدروس المستفادة وهي ان الاخت دي


ما دخلش لها السحروتمكن منها الا في حالة ضعفها


لما رأت والدها وهو مصاب .. ربما والله اعلم يكون تملكتها لحظات


من ضعف الايمان او عدم الرضا بقضاء الله ..


مع ان السحرعرفوا انه معمول لها من فترة طويلة ..


علشان كدا لازم نعود انفسنا على اننا نؤمن بقضاء الله


مهما كان ، وانما الصبرالحق بيكون عند سماعي للمصيبة ...


!مش ازعل شوية وبعدين اقول يارب رضيت


نقطة بقى مهمة جدا عايزة الفت النظر لها..


وهي اني بقيت اسمع عن موضوع السحر دا كتير ..


!!واحدة سحرت لزوجها!! وآدي عم سحر لبنت اخوه


!!وام بتسحر لزوجة ولدها
يعني سبحان الله الحاجات دي بقت منتشرة كدا؟


فين الايمان بربنا سبحانه وتعالى ؟


وفين الناس من الاحاديث اللي بتحرم السحر والكهانة ؟ ؟


وكمان الحاجات دي بتيجي من اقرب الاقربين؟؟؟؟؟؟؟؟


إلى اي درجة ايمانية وصلت الناس؟؟


هل الجهل والتخلف وصل بينا لكدا؟؟؟


وهل اللي بيعمل كدا دا نسى ان هناك ربنا سبحانه


وتعالى قادر عليه ؟؟


دي بجد كلها تساؤلات انا عايزة اثيرها للمناقشة...


أنا آسفة اني طولت عليكم اوي ..


بس فعلا عايزة أسمع رأيكم في الموضوع دا.