Wednesday, May 16, 2007

!!ما أروع أن تناجي الله




كنت قولت في التدوينة اللي قبل دي إن انا مخنوقة جدا ومتضايقة
قعدت مع نفسي شوية وقولت إن الواحد لما بيبلغ به الضيق مبلغة لازم بيكون لسبب جواه
أيوة .. امال انتوا فاكرين ايه؟!! إن المشاكل بتتحدف علينا وخلاص ..
الواحد بيبقى محتاج إنه يفوق من حاجة معينة أكيد ولذلك ربنا سبحانه
وتعالى بيرسل له اشارات .. ممكن تكون محن او ابتلاءات خفيفة
لكن لما نفكر في سببها كويس .. هنلاقي ان ربنا سبحانه وتعالى نفسه
يسمع صوت عبده في الدعاء والالحاح فعلا بجد لو كل واحد وقف
في موقف كان صعب عليه جدا وحاول يتذكر قبل ما يتعرض للموقف دا
كان واقف فين من علاقته بربنا سبحانه وتعالى هيلاقي نفسه كان بعيد
شوية ... طبعا الكلام اللي بقوله مش شرط ينطبق علينا كلنا لأن
ممكن ناس تتعرض للابتلاءات وهي اقرب
ماتكون لله عزوجل ودا بيكون لرفع الدرجات إن شاء الله

خلاصة اللي انا عايزة اقوله .. هو إن جالك هم ماتقولش انا عندي هم كبير
ولكن قول يا هم انا عندي رب كبير
توجه لله سبحانه وتعالى بالدعاء وارفع ايدك وناجي ربنا سبحانه وتعالى
وكلمه واشكيله همك .. لأنه ماحدش هيسمعك قد ما ربنا سبحانه وتعالى
هيسمعك ... ادعي وادعي وناجي ربنا وألح في الدعاء وخصوصا في وقت
السحر .. اللي هوا من بعد 3 بالليل .. ربنا سبحانه وتعالى بيتنزل في
الثلث الأخير من الليل في السماء الدنيا ...لو عملت كدا فعلا هتلاقي
مفعول السحر .. هتحس انك الصبح اتولدت انسان جديد ..
هتحس بطهارة ونقاء وجمال جواك .. هتحس انك ملكت الدنيا جميعها
وانك وقعت على سر وعلى كنز من الكنوز .. خليك دائما قريب من ربنا سبحانه
وتعالى ..علشان ربنا سبحانه وتعالى يكون قريب منك...
جربوا الوصفة دي وبجد هتدعولي إن شاء الله
احب اختم كلماتي بأنشودة جميلة جدا .. اسمها أحــــبك ربــي .. لأبي عبد الملك


No comments: