Tuesday, June 19, 2007

!أن تسمع .. فذلك وحده لا يكفي

الحقيقة الافكار تزدحم في عقلي من فترة ليست بالقليلة .. ولكن
لم أجد الوقت الكافي للكتابة حيث أن "مواويل" الامتحانات..كانت
!تكفيني بشدة
ولكن ها أنا ابدأ الكتابة .. وقد "استعنت ع الشقا بالله"
..الموضوع اللي كنت عايزة اتكلم فيه موضوع قديم حبتين
لكن اناعايزة اقول كلمة حق.. أو ممكن كلمة اعتذار ..
أو حاجات كثيرة في بعض كله هيبان :)
*******
كنت قد سمعت عن بعض مدوني الاخوان .. وما قد كتب عنهم
في جريدة المصري اليوم والتي وصفت بعض تدويناتهم بأنها
قيادة لثورة تصحيح .. وانشقاق جيل جديد على قيادات الاخوان
وتخاريف كدا مالهاش لازمة ! وعلشان كدا انا لم استوعب ماقيل
في بداية الأمر وحزنت كثيرا .. ولم اتخيل إنه ممكن يكون في شباب
من الاخوان بيفكروا كدا وخصوصا إن دا الجيل الصاعد اللي
المفروض انه هيشيل بعد كدا ..
المهم يعني إن انا سكتت على كدا ، لحد ما أثير امامي الموضوع
وقعدت ادافع وأبرر .. وعزوت الأمر إلى سبب هو من وجهة نظري
يعتبر السبب الجوهري لخروج مثل هذا الكلام من شباب الاخوان
ولكن وجدتني وقعت في خطأ قاتل كلفني كثيرا ، فللاسف لم احاول
أن ألقي نظرة على تلك المدونات قبل أن أتكلم أو أبرر وأدافع ..
لأرى صحة الكلام الذي قيل من عدمه
والكل يعلم أن ما تفعله وسائل الاعلام عادة هو التهويل ومحاولة
جعل الاموراكبر مما هي عليه بكثير .. أو ربما غير ما هي عليه
اصلا!وهذا ما لم انتبه له في بداية الأمر .. فحكمت حكما خاطئا
عدت فقرأت بعضا من تلك المدونات لأتبين أن ماقيل ماهي الا فرقعة اعلامية
وعدت لأكتشف الجوهر الجميل لهؤلاء المدونين .. ومعادنهم الأصيلة ..
اعجبتني جدا كلمات الاستاذ مجدي سعد

يا اخوان انا اخوان وهافضل اخوان وهاعيش اخوان وهاموت اخوان
يا اخوان انا
واقف ور ا قيادتي وواثق فيها ومش شاكك فيها ولا بتمرد عليها ولوايح مؤسستي
بحترمها
يا اخوان احنا مهما اختلفت في الاخر هالتزم براي الاغلبية وهاحترم قرار
الشوري
وهانفذ واجباتي كما طلبت مني
يا اخوان احسنوا الظن باخوكم وتفهموا
موقفه وفكرته
يا اعلام نرجوكم سيبونا نعيش حياتنا بشكل طبيعي بلاش حالة التربص
الغريبة اللي
بتحصل ناحيتنا
يا اعلام الاخوان جزء من الشعب المصري ليه حق
عليكم وابسط الحقوق
دية انكم تعاملوه بحيادية وبدون تربص
يا اهل مصر احنا
بتمد ايدينا ليكم تعالوا
شوفوا الاخوان اللي اجهزة الاعلام الحكومية حرماكم من
التعرف عليهم تعالوا شوفوا
حياتهم وسلوكياتهم واختلافاتهم علي مدوناتهم
يا
نخب احنا بنمد ايدينا وبنفتح
صدرنا وعقولنا ليكم فمتتخالوش عننا وتعالوا ادرسوا
المدونات وشوفوا جزء من الاخوان
مكنتوش قادرين تعرفوه
واخيرا
يا رب وصل
رسالتنا وطمن قيادتنا واجعلنا عند
حسن ظن اخوانا وافتح بيننا وبين قومنا بالحق
وانت خير الفاتحين
ويللا مش مهم

***********

وكمان كلمات عبد الرحمن عياش

وهوا بيرد على اللي اتكتب ، بس في نقطة اثارت انتباهي وكنت عايزة

اناقشها في بوست على حدة .. مافيش مشكلة اننا نكتب وندون علشان

الناس تعرفنا .. لكن ليه نكتب عنلى مشاكلنا علني كدا بدل ما ندور لها على حل وسطنا

يعني عبد الرحمن بيقول .. ان دي كلها حاجات منا وفينا وماحدش

له الحق ينقد كدا ..طيب يبقى مانكتبهاش كدا علني .. مش عارفة دي وجهة نظري

عايزة كمان أقول إن أحلى كلام قرأته في الموضوع دا كان للباشمهندس علاء

في تدوينته تغيير شعار الاسلام هو الحل

*********

المهم أنا كنت عايزة اقول إن المفروض الواحد يتأكد

فعلا من أي حاجة بيسمعها .. وانا حبيت اعتذر اني ظننت ظن

مش كويس .. لكن الحمد لله ربنا كسفني

يمكن الاستذا مجدي مايقرأش كلامي ولا عبد الرحمن ولا اي حد

بس انا كدا ارتحت ..

14 comments:

Alaa said...

ربنا يكرمك و يعزك
اعتقد ان النقد ده فن
ان لم نحسن ادائه فسيكون له عواقب وخيمة

عبد الرحمن أنا كلمته في الموضوع ده
و الكلام اللي انكتب في الجريدة عن مدونة عبد الرحمن للأسف أغلبه صحيح
هي مدونة شخصية فعلا
لكن أنا أعلن فيها أني من الاخوان

فكيف لا انتظر تربص
كيف امدح فيه فيلم اقل ما يوصف به انه قلة أدب و قلة رباية
يمكن يكون في فكرة مستخبية جوه الفيلم

لكن هل عشان اعرف الناس ان الزنا حرام افرجهم على اتنين بيزنوا
اعوذ بالله ثم أعوذ بالله من هذا الاسلوب

مدوناتنا شخصية لكننا ننهج فيها نج الاسلام


طبعا أعرف ان عبد الرحمن أخ كريم و أشهد الله اني احبه في الله و زرته في بيته و اعرفه من فترة طويلة
و لم يكن يقصد سوءا
و لكن واجبنا توجيه بعضنا و ان نتناصح

ربنا يبارك فيكي و يحميكي و يدخلك الجنة
قولي آمين

Anonymous said...

ربنا يكرمك ويبارك فيكي ...

أعانك الله وثبتك على الحق والحرية

نـــــــور said...

ربنا يكرمك يا باشمهندس
حضرتك كلامك مظبوط مية المية

هيا النقطة بتاعة الفيلم دي انا كان نفسي اتكلم عنها بس بعد كدا مش رضيت .. الفكرة انها مش مشكلة عبد الرحمن وحده ..

المفروض إن أي حد داعية مايقبلش على نفسه إنه يشوف افلام بالمعاني دي .. أو يسمع موسيقى عربي وغربي كمان ..
أنا بتكلم بشكل عام .. لأن في ناس كدا

خير إن شاء الله ، وزي ما حضرتك قولت.. الوجب علينا التناصح فيما بيننا والواحد مش بيقع فيالغلط إلا علشان يتعلم منه

وربنا يكرمك يارب ، ويرزقنا الجنة جميعا ... آآآآآآآآآآآآآآآمين

نـــــــور said...

الأخ الفاضل صاحب المضيفة

شرفتني بالزيارة والكلمات الطيبة
يارب دوما تنورنا ..

بارك الله فيكم

ياسر سليم said...

أن تسمع .. فذلك وحده لا يكفى

كفاية العنوان ..

وانا كان ليا كلمة زمان بقولها ..

شاهد بعينيك ولا تشاهد بأذنيك ..

وأهم حاجة فى الحجات دى كلها ان انتى استريحتى ..

والمدونات من وظائفها انها تريحنا

تحياتى

me said...

جـــزاكِ الله خيراً يا نور

كفيتي ووفيتي

قلتي اللي كان نفسي أقوله

ربنا يكرمك

نـــــــور said...

شكرا يا أستاذ ياسر على ردك الجميل

فعلا .. لازم الواحد يشوف بعينه قبل اي حاجة.

نـــــــور said...

العزيزة خديجة

نورتي المدونة بكلماتك الجميلة

جزانا الله واياكِ .. وربنا يبارك فيكِ

mo'men mohamed said...

انا معاك اختى ان الواحد لازم يتأكد من اى خبر جايله وده كمان أمر من المولى عز وجل
" يا أيها الذين أمنوا اذا جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا "
على العموم حصل خير أما عن الإعلام فده سلاح ذو حدين و للأسف فى وقتنا هذا يستخدم الجانب السوء منه
تحياتى

يا مراكبي said...

أهم ما في الموضوع إنك إخترتي الطريق الصح .. من عادة المصريين إنهم ينقلوا عن بعض الكلام ويهولوه بدون تحقق .. وده في كل المجالات

ربنا يوفقك

The Manager said...

فتح الله عليكى
اعجبنى النقط البناء جدا

لو سمحتى انى اتدخل بين الإخوان وبعضهم :D

دون زعل
الصحافة بتسئ للحكومة المصرية كتير ظلما وعدوانا وتصورها بصورة أسوء من الحقيقة وان كانت الحقيقة سيئة

وبصراحة الإخوان المسلمون فى موقعهم مثلا او فى مدوناتهم بيروجوا للإشاعات دى دون التأكد من صحتها (وإللى حضرتك بتنادى بأن الناس تعمله مع الإخوان )
ربنا طبعا مش بيسيب حد ولا بينسى حد
وكما تدين تدان
ومن أعمالكم سلط عليكم
والجزاء من جنس العمل ... إلخ
فطبيعى طول ما الإخوان يسيئون إلى الغير دون تأكد بأن يرى الخبر مثل الشمس حتى ينقله كما فى الحديث النبوى الشريف
فهذا مردود عليهم وياليتك طالبتى الإخوان بتنفيذ قول رسول الله (ترى الشمس ... على مثلها فأشهد ) الحديث للجميع داخل وخارج الإخوان

وعموما حضرتك تتميزى بحيادية جميلة اكثر من كثيرين غيرك احييكى عليها

وجزاكى الله عنى خيرا
ومش تزعلى من كلامى لو سمحتى
:)

The Manager said...

أقصد (نقد) مش نقط

اسف

اصلى مش نايم كويس :(

همسة قلم said...

نور
انا اول مرة ادخل المدونة لما لقيت رابطها على مدونة ياسر سليم
حبيت اسجل اعجابي بقلمك وكلامك
عندي ضعف شديد ناحية الاقلام :)

ربنا يعزك ويكرمك وان شاء الله تكون زيارة مش تنقطع :)

نـــــــور said...

الأخ مؤمن

جزاك الله خيرا على المرور الطيب

-------------

الأخ يامراكبي

ربنا يوفق حضرتك ويكرمك
وسعدية جدا بالزيارة دي يارب تكرر

-------------

الأخ مانيجر

ربنا يكرمك ويبارك فيك
بس انت بتقول إن الاخوان من خلال موقعهم أو مدوناتهم بيصوروا الحكومة بشكل أسوأ من الصورة السيئة اللي هيا عليها اصلا !!

عامة انا شايفة ان مش الاخوان بس اللي بيقولوا على الحكومة كدا .. هيا اللي اصلا بقى شكلها وحش اوي اوي اوي

وبعدين هاتلي كلام نقول ان فيه ظلم للحكومة؟؟ ماحدش بيتجنى .. دا هيا اللي بتتجنى على شعبها

ربنا يهدي يارب

انا مش زعلانة على فكرة .. بس بوضح ان مافيش كلام فيه تجني .. علشان يبقى الجزاء من جنس العمل

:) :)

وعامة الاعلام مش بيسيب حد في حاله ..

------------

العزيزة همسة قلم

نورتيني بالزيارة الجميلة دي
ربنا يكرمك يارب يا غالية
وان شا ءالله ما تبقاش آخر زيارة

:) ما اقولكيش قد ايه انا كمان بعشق القلم والورقة!