Tuesday, August 14, 2007

!!تاجات تاجات .. واللي يزيد منك هات

ههه طبعا صدعتكم بكمية التاجات اللي عندي وهجاوب على التاجات
البناتي الأول ((تحيز هههه)) .. الأول من أسماء ..اخوانية مصرية
والتاني من سمر .. مركب ورق في البحر




أحب شخص لقلبك فى الدنيا؟
اممممم مش شخص واحد ، انا الحمد لله عمري ماكرهت حد
واكتر ناس بحبهم اكيد أسرتي وبعدين عائلتي وبعدين صديقاتي


انسان مستعد تضحي بحياتك – ركز فى كلمة حياتك - عشانه؟

اي حد بحبه اوي ممكن اضحي بحياتي علشانه بالنسبة للانسان،
ولو مش انسان يبقى نفسي اضحي بحياتي من اجل الاسلام


انسان كرهته لدرجة الجنون و تمنيت لو تمسك سكينة
وتنقض عليه وتغرزها فى قلبه تقتله وتقف تبص
لجثته وتشفي غليل قلبك؟

ايه الوحشية دي!!! السؤال دا كان بيستفزني جدا
لكن انا بكره اليهود اوي ونفسي لو اقتلهم ..


ما هو: اسم اجمل كتاب كتبه بشر قراته ومحتفظ بيه حتي الان ؟

انا والكتاب اصحاب من زمان .. وكل كتاب بقرأه بحبه جدا
وبتفاعل معاه اوي .. وبيترك في ذهني انطباع
احلى كتب قرأتها أدبية كانت سلسلة كتب من وحي القلم للكاتب
المبدع القدير مصطفى صادق الرافعي

اسم كتاب -كتبه بشر برضة- انت متعلق بيه وبتقرأه كل فترة؟
امممم ، ما احنا قولنا .. عامة هيا الكتب كتيرة .. لكن كتاب بقرأه كل فترة
كتب الرسائل بتاع الامام حسن البنا ..قمة الابداع



اهم جهاز منزلى انت متعلق بيه او بتستخدمه كتير؟
طبعا طبعا الكمبيوتر .. ومتعلقة بالبتوجاز غصب طبع
لأن الاجازة المطبخ كله فوق دماغي انا واختي


شىء تحس بالراحة النفسية عندما تنظر اليه؟
الخضرة والورود .. الجمال الطبيعي
ولما ببص لنفسي في المراية :D

مكان تحس فيه بالحنين الى شىء لا تدرى ماهو
و ذكريات جارفة الى شي؟

مدرستي أيام الثانوي ، وامام البحر اشعر بالحينين
لشي لا أدري ماهو !! ... وذكريات جارفة الى بيت الله الحرام


مكان تحس بالراحة عندما تدخله؟

بيت الله الحرام ، وما الذ النظر الى الكعبة المشرفة

اجمل مدينة زرتها داخل مصر؟
واجمل منظر طبيعي داخل مصر ؟

الاسكندرية .. جميلة فعلا

شخصية كارتونية بتحبها؟
ريمي .. وسالي .. كارتين قديمة بس بحبها جدا
وبحب الملك الاسد


نوع هاتفك المحمول؟

نوكيا مش عارفة رقمه! اعتقد 6610
مش عارفة فعلا

بالنسبة لسرعة بروسيسور الجهاز وحجم الهارد
وحجم المواد الاسلامية والكلام دا
عيببب اما حد يسألني سؤال زي كدا.. انا مش عارفة
نوع محمولي!!
:D


أهم هدف انت واضعه لحياتك الآن؟
رضا الله سبحانه وتعالى .. ومن تحت الهدف دا
بتندرج اهداف وخطط للحياة .. ربنا سبحانه وتعالى
يستعملنا ولا يستبدلنا


مواصفات فتى الأحلام بالنسبة لك؟
بسيطة .. اذا جاءكم من ترضون دينه وامانته فزوجوه
:)


صف ما يأتى:شعورك لما بتسمع كلمة مصر ؟
والله مش عارفة .. احيانا فخر واحيانا أسى


شعورك لما بتسمع كلام عن اليهود؟

اشمئزاز .. ورغبة في القيء!!

شعورك لما بتشوف ظابط شرطة؟

ربنا يهدي ، منهم كويسين ومنهم غير ذلك


شعورك لما بتشوف الكناس العجوز فى الطريق؟
شعور باني نفسي آخد من ايده المكنسة واكنس بداله

افكارك تجاه شاب ماشى فى الطريق يلبس جلابية
بيضاء قصيرة وعمامة وله لحية وبجيبه السواك وبيده المصحف؟
بتمنى انه يكون قدوة جيدة وصورة جيدة من جوة وبره للاسلام

-------------------------------------------------------



التاج التاني من سمر وبيقووووووووول

اسم مدونتك؟

ظل قلم

لماذا اخترته..وماهي نيتك من وراء اختياره؟

الحقيقة انا بحب الكتابة جدا من زمان وفي فترة
كانت الورقة والقلم هما خير اصدقاء ليا.. ومازالوا

وكنت قولت إن بكتب أفكاري في ظل هذا القلم.

هل فكرت في إغلاق مدونتك؟..والسبب؟

ايوة ، زماااان أول ماعملتها وحسيت اني مش قد

الخطوة دي .. لكن دلوقتي حاسة اني مرتاحة الحمد لله

وعرفت ناس محترمين جدا .. ربنا يكرم الجميع

صورتك في المدونة..رمزيتها؟

الصورة دي بحبها اوي ، بحسها كدا فيها لمسات جمالية

مش موجودة في اي صورة تانية عندي ، وزاد اعتزازي بيها

بعد تعليق الاخت منة الله (طيف) بإنها اعجبت بيها لأني

بثق في ذوقها جدا



لماذا دخلت عالم التدوين من الاساس؟

الحقيقة دخلته بعد الحاح كذا اخت اني اعمل

مدونة علشان اسلوبي حلو!! مع اني اسوأ واحدة ممكن تكتب

وكنت خايفة من التجربة .. لكن اعتقد اتعودت عليها

واعتقد انتوا بقى اللي هتحكموا بنجاح او فشل التجربة دي



احلى جمله قيلت لك فى وصف مدونتك؟

اممممم، بصراحة مش فاكرة .. لكن كفاية زيارتكم

الكريمة لمدونتي المتواضعة دي .. دي احلى حاجة عندي



التعليقات بالنسبه لك ..اهميتها؟

بصراحة انا بحس ان التعليقات دي الجزء التاني من التدوينة

ولو مها صاحبة مدونة كلمة وواقفة في الزور تسمح لي اقتبس كلمتها

التعليقات لديها دوما ما يغني التدوينة اكثر



مااحلى بوست كتبته ...ضع اللينك ..ثم اذكر لماذا؟

كل بوست بكتبه ، بيكون له قيمة ودلالة عندي وبحبه

لكن احلى أو اقيم حاجة كتبتها ..السلسلة بتاعة

لماذا الاسلام؟



أفضل مدونة قرأتها؟



كل المدونات اللي عندي في المفضلة واللي مش عندي



بجد مافيش مدونة دخلتها الا واستفدت منها اكيد وعجبتني



أفضل بوست قرأته؟ وضع لينكه؟



زي ماقولت كل بوست بيترك انطباع جوايا

لكن لو لازم اقول .. يبقى هحط لينك مش بوست واحد

لا دي مدونة .. حياتنا كلمات



حد قل ادبه في التعليق؟عملت ايه؟

أسوأ مدونة؟ أسوأ بوست؟

مافيش



ايه اللي هيحصل ايه لإيميلك لما تموتى؟



ابدا.. هيتقفل اكيد



اديتي الباسوورد لحد قبل كدا؟



لا .. خالص

لكن باسوورد المدونة مع حد



كانت إيه طبيعة علاقتك بيه؟

ههههه، سؤال لئيم على رأي سمر فعلا

علاقة صداقة



اسمك؟

نور.. مش الحقيقي على فكرة



المشهورة بيه وسط اصحابي؟



نور دا اسم الشهرة ع النت .. احتكار بقى



عمرك؟



واوعى حد يقول كبيرة.. 21

:D



برجك؟

الجوزاء



دراستك؟

صيدلانية مطحونة..في ثالثة صيدلة



شخصيتك نوعها ايه؟

ممم، انا دماغي ناشفة ..وبتعصب بسرعة احيانا

لكن بروق بسرعة جدا وقلبي ابيض خالص



السفر بالنسبة لك؟

مش قد كدا ، على حسب المكان بيكون متعة او العكس

وقت فراغك بتعملي فيه ايه؟

ممم، اذا فيه .. بقرأ ..على اعتبار ان النت دا له وقت رئيسي

مش في وقت الفراغ

الأكلة المفضلة ؟

السمممممممممك والجمبري وكل الاصناف البحري



الصفات اللي اخذتها من بابا؟

شوية ذكاء صغيرين كدا، ماشاء الله على والدي يعني

على شوية طول يعني

الصفات اللي اخذتها من ماما؟

العصبية مع القلب الابيض دا وبيقولو

إن انا شكلها بالظبط .. ونفس الصوت بيتخلبطوا في التليفون ما بينا

أكتر 6 حاجات بكرهها؟

الظلم ، لوحسيت اني اتظلمت بتقهر اوي

والكذب واي نوع من انواع الخداع

ومش عارفة ايه تاني



اكتر 6 حاجات بحبها

خدمة الناس ، بجد بعشق ان حد يطلب مني خدمة واعملها له

وبحب الصدق والوفاء .. وبحب الشفافية في التعامل

واي صفة كويسة هتكون محبوبة



الشغل بالنسبة لك؟

لسة ما اشتغلتش ، بس مش ناوية

انا شايفة ان اهم شغل للمرأة هوا انها تشتغل صح

في بيتها وتربي اولادها وتحسن معاملة زوجها



الانترت بالنسبة لك؟

بيشكل جزء كبير ومهم من العالم الخاص بيا

-----------------------------------

التاج مهدى مني إلى كل من قرأه ..فتحياتي

31 comments:

ياسر سليم said...

لما دخلت لقيت تاج قلت ربنا يستر .. انزل اشوف باعتاه لمين ..

نزلت تحت خالص لقيت

التاج مهدى مني إلى كل من قرأه ..فتحياتي

فقلت خلاص .. انا هقراه واخرج علطول ولا من شاف ولا من درى .. ومش هسيب اثر

لحد ما نزلت لسؤال أفضل بوست وشوفت إجابته

بقيت مذبهل

و بصراحة مش عارف ارد على حسن ظنك بيا وبمدونتى ده بإيه !؟

وكله إلا انه ارد على التاج

وغالباً هو مبعوتلى من جهات تانيه .. انا بقيت مستقصد من جهات عديدة

وغالباً لو رديت عليه هتبقى فى إجابات كتيرة متشابهة

زى اجمل مدينة زرتها
و نوع الهاتف
و البرج
وكام سؤال كمان

جزاكم الله خيراً

نـــــــور said...

خير ان شاء الله

انا ماحبتش الزم حد بالتاج علشان مايكونش في عبء .. لكن هكون سعيدة طبعا لو كل حد قرأه قبل انه يجاوب عليه

وحسن الظن دا مش من فراغ ، مدونة حضرتك هادفة فعلا وبتعجبني وكتير بوستات بحس انها بتعبر عن افكاري تمام أو كلام نفسي اقوله

وربنا يبارك فيك وفي قلمك .. تحياتي

جهاد خالد said...

ماشي يا عم
عاملة حفلة تاجات

بس كويس اننا متفقين على الرافعي
:)

ياريت تستفضلي الدعوة دي

دعوة لحملة
رمضان .. ميلاد جديد

تابعونا على
المضيفة
www.almadiafa.blogspot.com
صمود
www.somood.blogspot.com

mo'men mohamed said...

السلام عليكم
انا كنت باعتلك التاج اللى سمر بعتتهولك
بس المهم انى شوفت اجباتك
حاسس فيها بدملوماسية جامدة
على العموم جزاك الله كل خير
السلام عليكم

نـــــــور said...

النجمة الصامدة حبيبتي

اتفنضلي انتي معايا حفلة التاجات دي ، اي واحد يعجبك مايغلاش عليكي

:D

فعلا الرافعي صاحب ادب رفيع جدا

وطبعا هتفضل الدعوة الجميلة بتاعتك وجزاكِ الله خيرا حبيبتي

نـــــــور said...

الأخ الفاضل مؤمن محمد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

سبحان الله! حقيقة انا كنت متخيلة انه غير بتاع سمر خالص... يمكن علشان اجابات حضرتك كانت قوية وجميلة ما انتبهتش للتاج انه زيه

فمعذرة والله ، وجزاك الله خيرا

وموضوع الدبلوماسية دا ، كويس يعني ولا وحش؟

Anonymous said...

بسم الله الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد
سلاااااااااااااااااام عليكم

تاجات.. تاجات.. ربنا يا ست يكتر من تاجاتكم
انا عندي تاج من الباشا مؤمن وسبحان الله مش عارف أرد عليه.. مفيش وقت.ز يللا الله المستعان.

واضح ان المدونات دي بتساعد الناس في تحليل شخصيات اصحابها.. يللا امسكي المنخل ويللا نحلل..
الباشا مؤمن بيقول انك دبلوماسية... معاه حق.ز ده انت كمان قليلة الكلام ..خالص..
وبعدين ايه صيدلانيه مطحونه دي.. بتحسسينا ان انت حباية قمح ولا درة..هههههه.. يا بنتي كلنا مطحونين.. عمك ابو العلاء المعري بيقول ايه:
تعب كلها الحياةفمااعجب
الا من راغب في ازدياد

وبعدين ما انتو كلها شويه وتتخرجو وتفتحو صيدليات وتطحنو الناس.. رغبات مكبوته بقه...
وبعدين بتحبي رسائل مين.؟؟ حبيبنا كلنا؟ كده علنا
عيانا بينا؟
طيب. أبشري حبايبنا الحلوين في الطريق.. اجري استخبي.. يللا
وبعدين بتحبي الرافعي كمان.. انت وجهاد.. لا ده احنا كده بقه نبقي عندنا اتنين اديبه ربنا يزيد ويبارك

يللا انا طولت عليكي

ربنا يبارك فيكي ويثيبك خيرا على كونك مطحونه.. مطحونه في العلم يعني

السلااااااااااااااام

بيدو said...

اجاباتك بسيطة وحلو يا نور
بس فينك من زمان معلقتيش عندي
ولا خلاص اللى يبقى مهم كده وتيجي له تاجات ميعبرش حد

عازف الناى said...

تاجين مره واحده
ده يبقى استجواب
على العموم
اسلوبك جميل
وكويس عرفنا عنك حاجات كتير
مع انك كنتى دبلوماسيه شويه
بما انك ذكرتى البوتاجاز
اكيد انتى طباخه ممتازه
ولا شاى وقهوه وكركديه
زى اختى قبل ما تتجوز

الطائر الحزين said...

مبروك التاج

عقبال النجاح فى الصيدلة

نـــــــور said...

الاخ الفاضل ابراهيم

وعليكم السلااااااااام ورحمة الله وبركاته

ربنا يكرمك على ردك الطيب ويسعدني انك أطلت ..

واهو زاد عليك كمان تاج :)

ووالله الكلية دي طحنة سودا بجد ..الله المستعان ..

أنا مش قليلة الكلام دا انا بحس اني رغاية اوي! ومش دبلوماسية ولا حاجة انا فعلا بتكلم جد ومش بجامل

وانا على فكرة مستنية بوست جديد من حضرتك .. ربنا يبارك لك في وقتك ويعينك .. ولا تنسونا من صالح الدعاء

تحياتي

نـــــــور said...

الاخ الكريم عبد الرحمن

ربنا يكرمك على ردك الطيب

معلش والله اعذرني ، انا بقول برده في مدونات واقعة مني ماردتش فيها من زمان
((اسمايل محُرج))

أنا اهو على مدونتك دلوقتي .. ومنتظرة ردك على التاجات بقى

نـــــــور said...

الاستاذ الفاضل عازف الناي

والله 4 تاجات مش اتنين
وكلهم هدية مني :D

وبطبخ كويس .. بس بعد الاكل
call 911
:D

نـــــــور said...

الكريم .. الطائر الحزين

الله يكرمك ويبارك فيك

ونسألكم الدعاء علشان ربنا ييسر السنتين اللي فاضلين

سندباد said...

اجابات جميلة تدل علي شخصية اجمل تحياتي

نـــــــور said...

الكريم ..سندباد

أشكر لك مرورك الكريم ..وردك الطيب

The Manager said...

ما شاء الله

تاجين حلوين
وإجابات رائعة قوي عليهم

بيعجبنى فى حضرتك الصراحة والبساطة وعدم التكلف

:) ربنا يفتح لكِ إن شاء الله

و ربنا يحقق لك كل امنياتك وتكوني من اهل الجنة وإيانا إن شاء الله وجميع المسلمين

اتشرفت انى اعرف اكتر عنك اخت نور

وفى انتظار التاجين التانين فى اى وقت إن شاء الله

تحياتى ليكي :))

momken said...

تاجين مره واحده
بس الحقيقه حلوين ومش مملين
روددك دبلوماسيه جدا
وحاشش انها محتشمه جدا اقصد انها كلها ردود ترضى الله ورسوله
ومنتهى منتهى الدبلوماسيه اكن سفيره هى الى بترد على التاج
كمان واضح ان دمك خفيف جدا
تحياتى

نـــــــور said...

اخي الكريم سليم

ربنا يكرمك على دعواتك الجميلة دي كلها .. وانا اللي اتشرفت بقرائتك للتاج

ألف شكر :)

نـــــــور said...

الأخ الكريم .. ممكن

ربنا يكرمك على مرورك وردك الطيب

وعجبني اوي موضوع السفيرة دا .. أنفع يعني؟ :D

جزاك الله خيرا

The Manager said...

طيب معلش
بالنسبة للبوست اللى فات وردك عليا فيه

هو حضرتك صعيدية ؟ عايشة فى اسيوط ؟

انا مش عارف ليه حاسس انك صعيدية فعلا
بس المعلومة جديدة عليا :)

........

أحمد المصري said...

انتي رحتي النيابة امتى..التاج طويل أوي بس اجاباتك الحلوة محسستش الواحد بالملل طبعا..انا حاخده بقى من باب
الرخامة..أول مرة أخش بس شكلي حاجة على طول0

نـــــــور said...

الكريم سليم

آه والله صعيدية ومن اسيوط

بس ايه اللي محسسك اوي كدا ، انا كتير قالولي مش باين عليكي انك صعيدية اصلا

:)

نـــــــور said...

أحمد المصري

نورت مدونتي بزيارتك .. ومافيش رخامة ولا حاجة .. التاج هدية مني ومنتظرة اشوف اجاباته عندك

وياريت فعلا تشرفني بالزيارة دوما

break said...

اجاباتك ما شاء الله حلوة اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى ..........................................
عجبتنى جدا
لو كنت قريتها الاول كنت غشيت منها :)
يا نور..احتكار بئا :D

بهلوله said...

تاجين مره واحده
يا عينى
ربنا يكون فى عونك
تاجين فى 15 سؤال فى 20 فى 5 كلمات
فى 14 يالهوى يبقوا كام
انا بليده فى الحساب
بس فى اللوغاريتمات انا لهلوبه
ولا الاستاتيكا اعرب لك اى كلمه تحتها خط
مدونتك عسل واسلوبك جميل واجاباتك ممتازه
والاحسن من كل ده اسم المدونه

نـــــــور said...

break حبيبة قلبي

ربنا يكرمك على ردك الحلو دا ، ودا علشان انتي الاحلى والله

إني احبك في الله

((وردة))

نـــــــور said...

بهلولة

ربنا يخليكي ياعسل .. دمك خفيف موت

نورتي مدونتي بالزيارة ويارب على طول

وياريت تقبلي تجاوبي التاج

ياسر سليم said...

العريان وراء القضبان

شاركنا فى حملة التضامن مع الدكتور عصام العريان

على مدونتى

نـــــــور said...

مش الدكتور العريان بس يا ياسر

دا الدكتور محمود حسين والدكتور محمد كمال و16 من قيادي الجماعة

ولاحول ولاقوة الا بالله

هشارك ان شا ءالله

:)

سندباد said...

فين الجديد حضرتك