Tuesday, July 3, 2007

روحٌ حــائرة ... 1من 2

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




في البداية انا حاسة ان انا بقالي فترة طويلة ما كتبتش حاجة


بس فعلا الفترة اللي فاتت دي كانت صعبة جدا ، وكنا بانتظار


قدوم الوالد من السعودية لقضاء الأجازة الصيفية معنا .. ووصل


.بالسلامة اليوم الحمد لله رب العالمين




كتبت منذ فترة قصة قصيرة .. مكونة من جزأين الأول بعنوان


روحٌ حـائرة .. والثاني بعنوان .... نـورٌ أشـرق




القصة قصيرة جدا .. واشعر بأنها غريبة احيانا .. لكني احببتها بعد


أن كتبتها .. أتقبل النقد البناء بسعة صدر .. واترككم مع الجزء الأول




<1>




تلبس ثيابها باهظة الثمن .. وتضع عطرا جذاباً..تقود سيارتها الأنيقة


!ولكن إلى أين؟! أو لنسأل .. من هي أولا؟




إنها دلال.. في طريقها لحضور أحد المؤتمرات النسائية عن المرأة


العاملة وماتقابله من مشاكل.... إنها سليلة عائلة ارستقراطية رفيعة ..


تهتم كثيرا بمثل هذا النوع من الثقافة .. ان لم يكن هو النوع الوحيد من


الثقافة الذي تعرفه.... لافرق بين الرجل والمرأة.. الكل سواء


!المال هو كل شيء.. ! القوة هي المسيطرة دوما




هذه هي الكلمات المعتادة التي تسمعها دلال كل يوم في النقاش الدائر


!بين الأب والأم -والذي غالبا ما يحتد- واللذان لا تراهما إلا نادرا




دلال مازالت في المرحلة الجامعية في السنة النهائية إحدى كليات القمة


تذهب إلى الجامعة صباحاً..غالبا لقضاء وقت ممتع لا أكثر ولا أقل .. تعود


لتنزل مرة أخرى لتحضر احد الندوات او المؤتمرات التي تديرها أمها


أو تذهب إلى النادي في المساء مع شلة اصدقاء الجامعة المقربين ليكملوا


!أحاديث الصباح


تعود للمنزل.. تقلب قليلا في قنوات التلفاز ...فيغلبها النوم


!تستيقظ .. فيبدأ يومٌ جديد






وهكذا تشعر دلال بالملل والفراغ.. وذات يوم تذهب إلى الجامعة كالعادة


!تتأخر عليها الصديقات ..فتفكر بحضور المحاضرة كنوع من التغيير


ولكنها لا تحب الاختلاط بهؤلاء الطلبة -انهم لايمثلون لها شيئا بالمرة




ولكن وقعت عيناها على فتاة .. يظهر عليها مظهر الالتزام.. هادئة ..تبتسم


هناك شيء ما في ابتسامتها..فتقترب منها دلال وتلقي تحية الصباح


فترد الفتاة التحية ، وتلقى السلام .. تعرف دلال بنفسها


أنا غيداء




...يتبع


26 comments:

break said...

لالا لا مينفعش كدا
محبش حد يقاطعنى فى النص
انا هزعق واعملكو بتاعة هنا فى البلوج
الجزء اللى بعده ينزل بسرعة

عصفور المدينة said...

حمدا لله على سلامة الوالد
سريعة جدا
والأسلوب أشبه بالرواية مش بالقصة القصيرة فيه شوية سرد رغم إنه سريع
بس حنشوف لما ينزل الجزء الثاني
:)

طالب اخوانى said...

بسرعة الله يكرمك يا دكتورة .. مش عايزين نستنا كتير ..

نـــــــور said...

break

هههه، ولا أنا بحب حد يعلقني
هنزل الجزء التاني قريب إن شاء الله
:)

نـــــــور said...

الأستاذ الفاضل عصفور المدينة

الله يسلم حضرتك..

وربنا يكرم حضرتك على توجيهاتك ،
المشكلة ان انا مش متعودة اكتب غير خواطر لا تتجاوز الصفحة بأي حال من الأحوال وطبعا ممكن اقل من كدا بكثير

مش بكتب قصص قصيرة لأنها بتطلع قصيرة جدا
وعارفة انها سريعة جدا لأني مش بعرف أألف أحداث كثيرة .. ربنا يسهل

وان شاء الله الجزء التاني هيوضحها أكتر

جزاكم الله خيرا

نـــــــور said...

الأخ طالب اخواني

ربنا يكرمك .. وان شا ءالله قريبا

The Manager said...

حمدا لله على سلامة الوالد اولا

وانا كنت كل شوية داخل م ألاقى بوست جديد بزعل

ويلكم باك والموضوع رائع

اسلوبك مشوق واتغاظت لما البوست خلص كدة من غير ما اعرف إيه إللى هيحصل ...

كنتى نزلتيها مرة واحدة على بعضها كدة

والله ما كنا هنزهق :D

احييكى على التميز دة واتمنى دوامه إن شاء الله

فى انتظار البقية :)

وجزاكى الله عنى خيرا

Alaa said...

و أخيرا و بعد طول غياب
:)

القصة واضح انها ستحوي الكثير من الاحداث فالبداية تنبئ بذلك
و اتوقع ربنا يهديها
بس بلاش نحرق :)
ننتظر الجزء الثاني
بس بسرعة الله يكرمك
:)

نـــــــور said...

مانيجر

الله يسلمك ..

وربنا يكرمك على الكلام الطيب دا
إنما التميز بيكون بتشريفكم ليا دوما

جزاكم الله خيرا
:)

نـــــــور said...

الباشمهندس علاء

بلاش احراج .. انا قولت من الاول القصة صغنونة اوي

مافيش الكثير من الاحداث ولا حاجة
لكن برده انت حرقت جزء من الاحداث
:)

جزاكم الله خيرا .. وهتنزل قريب ان شاء الله

هاني جابر said...

السلام عليكم اختنا الحبيبة
فعلا دماء شهدائنا التي روت
هذه الارض وانبتت فيها الزرع
عار علينا ان ندنس هذه الاراضي الطاهرة
عار علي كل شاب وفتاه يفعل فيها الحرام والمنكر
حسبي الله ونعم الوكيل
لا تنسينا من دعائك

هاني جابر said...

انا اسف اختي
علي التعليق السابق
كان لمدون تانيه
ولكني كنت اريد ان اقول
انه لا بد لك من ان تؤثر في المجتمع
اظن ان ده فائده نطلع بها
من القصه
معلش ايف قصدي الفصل التاني من القصة
علي فكرة كنت كتبتيها كلها مره واحده
كانت حتكون افضل
والتعليقات حتكون في محلها
ومش حتعلقينا
يا سلام باه لو تغييري النهاية المتوقعة تبقي جامدة
جزاك الله خيرا

نـــــــور said...

هاني

حصل خير

ندمت اني عملتها على مرتين ، هيا ماكنتش مستاهلة .. بس علشان انا كنت كاتباها على جزئين أصلا

جزاك الله خيرا

Anonymous said...

وبعدين ايه اللى حصل :| عايزه اعررررف بجد
يلا ما علينا شكل القصه حلوه هستنا الباقى

mo'men mohamed said...

أيوووووووووووووه عليكى
انا مبحبش اللى يشعلقتى ويسيبنى
بصراحة انت عملتى زى المسلسلات العربية
فلان بيضرب فلان بالنار وتنتهى الحلقة على كده عشان يخلوا الناس تستنى الحلقة الجاية
ماشى يا ستى وانا مستنى الجزء التانى بس يا ريت بسرعة
لأنى بصراحة بخاف على الفتيات الملتزمات من أمثال هؤلاء
لما بأبقى قاعد فى الكلية وألاقى بنت ملتزمة حصل وجرى بينها حديث وبين أمثال هؤلاء ببقى بأغلى
لأنى بأحس ان أمثال هؤلاء فى جواهم حقد وغل على الملتزمات و بيعملوا اى حاجة عشان ينزلوا بيهم لمستواهم
تلاقينى قاعد بأغلى
بس بأرجع أقول لنفسى يمكن ده جزء من دعوتها الفردية
على العموم انا معنديش نقد لأنى مش ناقد بس انا موافق العصفور فى رايه
السلام عليكم

ياسر سليم said...

إيه دا بقه

واحنا بقه نستحمل لحد ما تنزلى البوست التانى

ونقعد نفكر مين غيداء وايه اللى حصل ..

بس عموماً طريقة الكتابة من النوع المبسط الجميل والمفهوم اللى ما فهوش غموضو وفى نفس الوقت مش اى حد يكتبه يعنى ممكن نقول من السهل الممتنع وانا ديما بحب النوع ده وحتى لو كتبت احب اكتب بأسلوب مفهوم

عموما احنا منتظرين بفارغ الصبر تكملة القصة

وحمدلله على سلامة الوالد .. وأنا والدى لسه جاى من السعودية برضه :)

نـــــــور said...

ياسمين .. هتعرررررررفي
إن شاء الله

:D

نـــــــور said...

وعليكم السلام يا أخ مؤمن

هيا بصراحة لما واحدة ملتزمة بتكون ماشية مع واحدة نص نص أو ربع ربع كدا بيكون المنظر ملفت شوية

لكن زي ما انت وصلت في النهاية ، انها دعوة فردية .. وبعدين انا كنت عايزة اوصل مفاهيم كثيرة من خلال القصة البسيطة دي

هنزل الجزء التاني النهاردة وهبقى اقول انا كنت عايزة اوصل إيه بالظبط لو ما وصلش يعني .. نظرا لركاكة الأسلوب
((مافيش اسمايل مكسوف))

جزاكم الله خيرا

نـــــــور said...

ياسر سليم

الله يسلمك .. وحمدا لله على سلامة والدك
وربنا يكرمك على كلامك الجميل

رضوى said...

نــــــــــــــــور

حمد لله على سلامة عمو

يلا بسرعة عايزة اعرف الباقى ..لحسن هسلط عليكى توأمتى

عارفاها ؟

فى انتظارك

مش هنسى said...

دا ايه ده الواحد نفسى يموت فى السعودية والناس بتسبها وتيجى على العموم دى مش مشكلتنا وبصراحة تشكرى جدا على الكلمات دى ويارب ينفع بك وتسعدى فى الددنيا والأخرة

يا مراكبي said...

حمد الله على سلامة الوالد

منتظرين الجزء الثاني .. إستعدي للنقد

نـــــــور said...

بحب الحق ..

نورتي المدونة ..والله يسلمك
انتي هتقوليلي على توأمك ماهيا طول النهار اهي مزهقاني

نـــــــور said...

طالب اخواني

ربنا يكرمك ، الوالد في اجازة بس وراجع :)

نـــــــور said...

يا مراكبي ..

الله يسلمك

ومستعدة للنقد بس بلاش طماطم وحاجات كدا علشان انا عارفة انه هيبقى نقد شديد

Maha said...

اسلوبك رائع كالعادة يا غالية :)

سلمت يداك :)