Monday, November 12, 2007

..ثورة






نظرا لأجواء الامتحانات المسيطرة على الطقس حاليا


أضع لكم قصيدة التمرد هذه .. كنت قد كتبتها بعد


امتحان مادة العقاقير والنباتات الطبية - الفرقة الثانية






...أشهد أني


أعلن ثورة عصياني


على تلك الأسئلة النباتية


..تزرع في قلبي يأسا


...ألما


!!تجعلني أعصر ذاكرتي الورقية


**********


سؤالٌ صعبٌ


..في البذرة


..وآخر في الثمرة


أحاول أن أتذكر


ترتسم ظلالا في عقلي


..وتمحى المعلومات


!!بممحاة أبدية


**********


أحاول عبثاً


..أن ارسم جذرا


وأصف خلايا القشرة


تليها البشرة


..وأضع حبات النشا


!!والكالسيوم الكرستالية


********


أُسرعُ خُطى قلمى


لم يتبق من الوقت سوى دقيقة


..تذكرت حل سؤال في الصميم


saponin كان عن فائدة الـ


...وهنا تبسمت


!!بمأساوية


*******


انتهى الوقت


وعلا صوت المعيد


..مُطالبا بالورقة


وسمعت الجملة الإعتيادية


!ضع القلم


!!فقد انتهت التمثيلية


30 comments:

Anonymous said...

ههههههههه

جميلة يانور

ربنا يعينك يابنتي وييسر لك امرك

نباتات وعقاقير وصيدلة

مافيش احسن من الاداب يابنتي :D

Anonymous said...

للدرجة دي النباتات بتعمل كده ف الناس

:)

ربنا يوفقك

Unknown said...

أدعوك للمشاركة في الحملة ضد جريدة المصري اليوم

زوروا مدونة مظلومين للتعرف على الحملة وأسبابها وأهدافها

كن إيجابيًا وشارك وقل
لا للكذب والتلفيق

مالك مصطفى

أحمد المصري said...

جميلة أوي بصراحة بس ايه المادة الغريبة اللي بالإنجليزي دي؟..شكلكو اتفحتو في الإمتحان..بس اسمع الفسيولوجي جه اسهل00ربنا يوفقك0

الطائر الحزين said...

فين اللحاء والطلع والمتاع

وقطاع العرضى للجذر

على ما اذكر من ايام المدرسة

بس برافوا عليكى انتى مذاكرة كويس

طريقة مفتكسة للمذاكرة


ربنا معاكى

دكتور حر said...

مآسي متكرره

وتعبير جميل ورائع

ربنا يوفقك وتلحقى المره الجايه قبل المعيد ما يجيي

Anonymous said...

يا جميبلة ربنا يوفقك وياما الواحد مر بحاجات غريبة يعني مادة السيكولوجي انا كان بيحصلي فيها توحد مع كل مرض يعني على ماخلصت كنت مريت بكل الامراض النفسية وتعايشت معاه بس مين بقى انا دلوقتي زي الفل ربنا يوفقك ياقمرية ونشوفك دكتورة اد الدنيا

klmat said...

الله ينور يانور
جميله اوى ودمها خفيف
بالنجاح والتفوق بأذن الله
تحياتى وسلامى

عصفور المدينة said...

جميل بس التمرد ده كله وبعدين تجيبي درجات عالية بعد ما ضيعتي الشباب دول كلهم اللي وراكي في المظاهرة

ياسر سليم said...

هههههههههه

هى الأوقات العصيبه اللى بتطلع الحجات المستخبيه والمواهب المختفيه

ربنا يكرمك ويصبرك على اللى انتى فيه

وعايز اعرف يعنى

مالها تجارة ؟

sa'7so'7te said...

هاهاهاهاهاها
احنا خلصنا امتحاناتنا
:p
بس بجد هو ده جو الامتحانات عندنا
خصوصا بأه لو مادة زى الاورجانك

ربنا يوفقك و يوفقنا

نـــــــور said...

سمسة حبيبتي

انتي اللي جميلة ، انا فعلا كان نفسي ادخل آداب اعلام ... او لغة عربية

!بس اهو بقى .. أقدار

:)نورتيني

نـــــــور said...

مصرواي أوي

ربنا يكرمك يارب والف شكر على ردك الطيب

دعواتكم

نـــــــور said...

مالك مصطفى ومظلومين

إن شاء الله أشارك .. وبارك الله فيكم

نـــــــور said...

احمد المصري

ربنا يكرمك الامتحان ساعتها كان وحش .. عامة انا عايزة اتفائل دلوقتي لأن عندي امتحان يوم السبت

والله المستعان

نـــــــور said...

اخي الفاضل الطائر الحزين

ربنا يكرمك على ردك الطيب

!!ومش افتكاس ولا حاجة ، دا من الغلب

نـــــــور said...

دكتور حر

!عندك حق مآسي

وربنا يكرمك على الدعاء

نـــــــور said...

قلوب حائرة

ربنا يكرمك يا قمراية انتي كمان وتبقى زي الفل دا .. وبجد دا اللي بيحصل فعلا .. لما كنت بذاكر مايكرو كنت بحس بكل الامراض الاعجيبة وبالأعراض بتاعتها كمان
!!

نورتيني ونورتي المدونة يا جميلة .. ياريت تطلي علينا دوما

نـــــــور said...

الحبيبة كلمات

بجد بفرح جدا جدا لما بشوفك عندي
وربنا يخليك ليا يارب

ودعواتك الله يكرمك يا غالية

نـــــــور said...

استاذنا عصفور المدينة

ههههه والله العقاقير دي ببقى حافظاها زي اسمي وفاهمها حلو اوي عمري ما جبت اكتر من جيد مرتفع .. حتى الجيد جدا ما جبتهاش ... لما مرارتي اتفقعت

بس بجد ناوياها السنادي ويا أنا يا هيا .. ربنا يكرم

نـــــــور said...

مالها تجارة فعلا يا استاذ ياسر

:D

وفين المواهب دي ؟ دول شوية عك .. كان نفسي اكون شاعرة بحق وحقيقي

تحياتي لك وربنا يكرمك على مرورك الطيب

نـــــــور said...

sa'7so'7te

ههههه حمدا لله على سلامتكم من الامتحانات
الاورجانك جميلة بجد ، بس عايزة حد يشرحها صح .. بتعتمد على الدكاترة جدا .. وعامة هيا اساس لثالثة ورابعة خدوا بالكم منها

:')

وربنا يكرم الجميع

Anonymous said...

أومال أنا بقى لو كتبت عن كلية الهندسة :(

ده أنا هقول قووووول

حسبي الله ونعم الوكيل :(

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

:D

ربنا يوفقك ويعينك وييسر لك كل عسير

:)

يا مراكبي said...

ههههههه .. حلوة

نفسي أفتكر الأغاني والأناشيد اللي كنا بنغنيها وإحنا في إعدادي هندسة .. كانت كلها حاجات مسخرة

أنا عارف إن ضغط الدراسة يعمل أكتر من كده .. وأنا لحد دلوقت دايما بأقول إن أسوأ أيان كانت أيام الجامعة .. كنت بأنام كل 3 أيام مرة واحدة 8 ساعات

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

جامدهههههههههههههههههههههههه
الله ينور
ايه الترد الجامد ده
بحق وبحقيقي
انا ضحكت من قلبي
صاحب مدونة ميخا

نـــــــور said...

مصطفى حسان

كلية الهندسة زملاء الكفاح
مايفرقوش عننا كتير

الله يكون في عون الجميع

نـــــــور said...

آلام وآمال

ربنا يكرمك لطيب مرورك

وجزاك الله خيرا على الدعاء :)

نـــــــور said...

باشمهندس مراكبي

منورني والله ، ودا اللي المفروض يحصل بس على مين لازم كل يوم انام ال6 ساعات بتوعي .. وتسقط المذاكرة

:D

نـــــــور said...

الجمعاوي الأصيل

الف شكر على ردك الجميل ومرحبا بك في مدونتي ياريت تشرفنا بالزيارة دوما

تحياتي لك